№256450Добавлено: Вт 29 Сен 15, 20:32 (9 лет тому назад)
2) Bhavabhгti's Malati-Madhava
The fifth act of Bhavabhuti's Malati-Madhava begins with the entrance by an aerial path of Kapalakundala, the female disciple of the Kapalika Aghoraghanta. In her opening invocation to Siva she asserts that the god's atman is situated in the midst of the ten nadis and six cakras and that he 'gives siddhis to those who know (him). The theory of the six cakras and ten nadis forms the core of the mystical physiology of Hatha Yoga. Since this theory is well-known we need only note here its association with the Kapalikas. Kapalakundala then tells how she flies through the sky, clearing the clouds in front as she goes. She claims to perceive the atman manifested in the lotus of the heart as the form of Siva through her power of yogic absorption (laya-vasat) and to fix it in the six cakras by the practice of nyasa. Then she causes the drawing off of the five elements from the body by means of the swelling of the nadis (with the breath restrained by pranayama) and flies up into the air.
Превосходно описаны тантрические практики, которые в буддизме появятся только в последующих столетиях. Чакры, каналы, ньясы, пранаямы и т.п. Вот такой вот примитив. В этом тексте упомянуты и первые буддийские сиддхи как раз в связи с капаликами о чем писал Девидсон:
Самый ранний источник буддистских сиддхов достоверно датируется 720-ым–730-ым годами н.э. (плюс-минус десятилетие). Пьеса «Малатимадхава» (Malatimadhava) Бхавабхути (Bhavabhuti) представляет нам самого раннего персонажа из числа буддистских сиддхов (что не характерно – женщину по имени Саудамини), упоминаемого в небуддистской литературе. В этом произведении Саудамини (Saudamini) изображена как буддистская монахиня, которая обучается вместе с одной из главных героинь этой необычной литературной работы – монахиней по имени Камандаки (Kamandaki).
Однако, Саудамини описывается как та, которая оставила монашество и отправилась изучать учение капаликов (Kapalika) в эзотерический центр Шриправата (Sriparvata) (это может быть тем же самым местом, которое упоминается в шиваитской литературе как Шрисайла (Shrisaila) или Каумараправата (Kaumaraparvata)) (107). У капаликов она достигла многих сиддхов (siddhis, сверхспособности), в особенности способности перемещаться по воздуху (khecari), но вернулась, чтобы помочь буддистам в их борьбе со злонамеренным сиддхой-капаликом Агхорагхантой (Aghoraghanta) и его компаньоншей Капалакундалой.
Как оказалось, к этому времени главный герой пьесы Мадхава (Madhava) уже отправил на тот свет Агхорагханту, поэтому дальше действие пьесы разворачивается вокруг противоборства между монахиней Камандаки и ее заклятым врагом Капалакундалой. Если Камандаки представляет буддистскую антитезу пристрастия капалики Капалакундалы к насилию, то Саудамини демонстрирует способ избавления от потенциала, питающего насилие. Она перенаправляет его грубую силу с навязчивой идеи о личном воздаянии любой ценой на побуждение сострадания ко всем живым существам. Бхавабхути является первым, кто описал одно из направлений, взятых буддистами в период раннего средневековья, и подтвердил, что одним из непосредственно буддистских вкладов в строгую аскетическую практику было принятия ограничения в применяемых методах, направленные на развития их нравственности. http://webshus.ru/?cat=420
Видно, что еще ранние шиваитские традиции гармонично сочетали методы йоги и сложные ритуальные практики. Мифы о примитивных ритуалистах - антинаучная ахинея, выковырянная из носа и размазанная по столу.
Лоренцен отчетливо определяет Махапашупатов (читай капаликов) как тантриков, а их практики - как тантрические. Здесь упомянута алхимия, расаяна, мантрасадхана, - все это типичные тантрические практики.
Евгений переопределил тантру как буддийское созерцание (небуддийских штуковин).
The fifth act of Bhavabhuti's Malati-Madhava begins with the entrance by an aerial path of Kapalakundala, the female disciple of the Kapalika Aghoraghanta. In her opening invocation to Siva she asserts that the god's atman is situated in the midst of the ten nadis and six cakras and that he 'gives siddhis to those who know (him). The theory of the six cakras and ten nadis forms the core of the mystical physiology of Hatha Yoga. Since this theory is well-known we need only note here its association with the Kapalikas. Kapalakundala then tells how she flies through the sky, clearing the clouds in front as she goes. She claims to perceive the atman manifested in the lotus of the heart as the form of Siva through her power of yogic absorption (laya-vasat) and to fix it in the six cakras by the practice of nyasa. Then she causes the drawing off of the five elements from the body by means of the swelling of the nadis (with the breath restrained by pranayama) and flies up into the air.
The heart, the lotus centre of the'sphere,
Six-fold, by ten nerves circled. Such am I.
Freed from all perishable bonds, I view
The eternal soul embodied as the God,
Forced by my spells to tread the mystic labyrinth,
And rise in splendour throned upon my heart.
Hence through the many channelled veins
I draw.
The fifth act of Bhavabhuti's Malati-Madhava begins with the entrance by an aerial path of Kapalakundala, the female disciple of the Kapalika Aghoraghanta. In her opening invocation to Siva she asserts that the god's atman is situated in the midst of the ten nadis and six cakras and that he 'gives siddhis to those who know (him). The theory of the six cakras and ten nadis forms the core of the mystical physiology of Hatha Yoga. Since this theory is well-known we need only note here its association with the Kapalikas. Kapalakundala then tells how she flies through the sky, clearing the clouds in front as she goes. She claims to perceive the atman manifested in the lotus of the heart as the form of Siva through her power of yogic absorption (laya-vasat) and to fix it in the six cakras by the practice of nyasa. Then she causes the drawing off of the five elements from the body by means of the swelling of the nadis (with the breath restrained by pranayama) and flies up into the air.
The heart, the lotus centre of the'sphere,
Six-fold, by ten nerves circled. Such am I.
Freed from all perishable bonds, I view
The eternal soul embodied as the God,
Forced by my spells to tread the mystic labyrinth,
And rise in splendour throned upon my heart.
Hence through the many channelled veins
I draw.
№256468Добавлено: Вт 29 Сен 15, 21:47 (9 лет тому назад)
Эти тексты и практики - предшественники видьяпитхи. Там впервые появляется Кали в союзе с Бхайравой, которых потом великий и ужасный Чакрасамвара будет использовать как подставку.
The fifth act of Bhavabhuti's Malati-Madhava begins with the entrance by an aerial path of Kapalakundala, the female disciple of the Kapalika Aghoraghanta. In her opening invocation to Siva she asserts that the god's atman is situated in the midst of the ten nadis and six cakras and that he 'gives siddhis to those who know (him). The theory of the six cakras and ten nadis forms the core of the mystical physiology of Hatha Yoga. Since this theory is well-known we need only note here its association with the Kapalikas. Kapalakundala then tells how she flies through the sky, clearing the clouds in front as she goes. She claims to perceive the atman manifested in the lotus of the heart as the form of Siva through her power of yogic absorption (laya-vasat) and to fix it in the six cakras by the practice of nyasa. Then she causes the drawing off of the five elements from the body by means of the swelling of the nadis (with the breath restrained by pranayama) and flies up into the air.
The heart, the lotus centre of the'sphere,
Six-fold, by ten nerves circled. Such am I.
Freed from all perishable bonds, I view
The eternal soul embodied as the God,
Forced by my spells to tread the mystic labyrinth,
And rise in splendour throned upon my heart.
Hence through the many channelled veins
I draw.
А где Вы увидели чакры? У Патанджали есть о сосредоточении на разных частях тела, а здесь только о сердце. Буддийские визуализации в сердца того же времени (и не только в сердце) - были.
Десять нервов? Да, десять нервов вокруг сердца.
И что это за десять нервов в тантре (а не в анатомии)?
В том-то и дело, что 10 каналов - это древние медицинские представления.
Визуализации в сердце - того же времени - были и в буддизме.
Правильно, а тут все нади сходятся в центре, т.е. в сердечной чакре. А где первое надежное упоминание чакр и нади в буддизме? В Калачакре каналы описываются как анатомические. Из них исходит экскременты, моча и семенная жидкость.
В том-то и дело, что 10 каналов - это древние медицинские представления.
Визуализации в сердце - того же времени - были и в буддизме.
Правильно, а тут все нади сходятся в центре, т.е. в сердечной чакре. А где первое надежное упоминание чакр и нади в буддизме? В Калачакре каналы описываются как анатомические. Из них исходит экскременты, моча и семенная жидкость.
Десять каналов, сходящихся в сердце - это медицинская анатомия Древней Индии.
Вам нельзя начинать темы Вам нельзя отвечать на сообщения Вам нельзя редактировать свои сообщения Вам нельзя удалять свои сообщения Вам нельзя голосовать в опросах Вы не можете вкладывать файлы Вы можете скачивать файлы