Проблема, которую он не смог разрешить, не отменяет его утверждения о том, что конечная ниббана это опыт. Если Вы утверждаете, что она якобы отменяет эти утверждения - пишите Бхикку Бодхи и доказывайте, что он думал точно так же, как и Вы, пусть Бхикку Бодхи подтвердит, что отменяет.
Не отменяет. Но не позволяет обосновать
А в Тхераваде практически нет философии
Это уже Ваше представление о ней. А я бы сказал, что философии в ней весьма немало. _________________ Границы мира - это границы языка
http://www.aimwell.org/On%20the%20Nature%20of%20Nibbana.pdf Она прочно соответствует Палийскому Канону и последующей традиции (тем же Висуддхимагге или Абхидхамматха Сангаха - уж это я в состоянии видеть), она ясна, логична. И её автор - арахант, который ясно видит суть дела, а не блуждает в трёх соснах.
А где конкретно в этой книге утверждение, что анупадисеса ниббана исключает любое непосредственное переживание - а не общебуддийские утверждения о том, что в конечной ниббане нет кхандх, нет ничего обусловленного?
Ищите, и обрящете. Было бы очень хорошо, если Вы, изучив эту книгу, увидите, что Махаси Саядо не учит ничему, чего не было бы в ПК и в последующей традиции, и перестанете форсить мифический "бирманский необуддизм".
Не нашёл там отрицания любого переживания конечной, анупадисеса, ниббаны. Там речь вообще о другом, в этой книге - как достичь. (Возможно, отрицание опытности конечной ниббаны вообще не идея Махаси Саядо, а его статья просто апокриф - я спрашивал об этом уважаемую Евгению, она отрицает, что статья апокриф, а от обсуждения опытности конечной ниббаны уклоняется.)
Проблема, которую он не смог разрешить, не отменяет его утверждения о том, что конечная ниббана это опыт. Если Вы утверждаете, что она якобы отменяет эти утверждения - пишите Бхикку Бодхи и доказывайте, что он думал точно так же, как и Вы, пусть Бхикку Бодхи подтвердит, что отменяет.
Не отменяет. Но не позволяет обосновать
А в Тхераваде практически нет философии
Это уже Ваше представление о ней. А я бы сказал, что философии в ней весьма немало.
Недостаточно для объяснения процесса перехода от обусловленного к необусловленному. Он и не объясняется вообще. Но постулаты, догматические, есть, они в традиции представлены - конечная ниббана опытна, она переживается.
2. Что до моих суждений, то я не претендую иметь о Ниббане какие-либо мнения, отличные от того, что изложено в этой книге:
http://www.aimwell.org/On%20the%20Nature%20of%20Nibbana.pdf Она прочно соответствует Палийскому Канону и последующей традиции (тем же Висуддхимагге или Абхидхамматха Сангаха - уж это я в состоянии видеть), она ясна, логична. И её автор - арахант, который ясно видит суть дела, а не блуждает в трёх соснах.
empiriocritic_1900,
Как Вы понимаете выделенное из Вашей книги?
Nibbāna is Happiness
Venerable Sāripua used to exult, saying, “Brethren! Verily,
nibbāna is happiness! Verily, nibbāna is happiness! Venerable Udāyī
was not satisfied with this statement, and so he asked, “Where in the
world will this happiness be, when in nibbāna one has neither feelings
nor passions?”
Yes, indeed, there is no feeling in nibbāna. Then where can
happiness be? The elder Udāyī rushed in where angels fear to ead,
because he was foolish. He was nicknamed Lāḷudāyī — lāḷu being a
term for jester.
“Indeed,” replied Venerable Sāripua, “in nibbāna there is neither
feeling nor passion, and this absence itself is happiness.”
There are two kinds of happiness, sensual and non-sensual. When
six sense-objects supply satisfaction or pleasure, it is called vedayita
sukha, happiness derived from the senses. In the sensual world, the
five pleasures of the sense of sight, hearing, taste, smell, and touch
are regarded as the best. People do not like to be deprived of them.
Those who like chewing betel or smoking are not well-disposed to
living in an environment where these pleasures are denied. Gluons
do not like to be born in the world of brahmas where eating is
absolutely unnecessary. In that world there is no differentiation of
the sexes. Absence of sexuali makes the five constituents of sensual
pleasures superfluous, but sensuous persons do not like that absence.
Where ignorance and craving predominate, nibbāna is unwanted,
for it lacks sensual pleasure. Lāḷudāyī was one of those not liking
nibbāna. Venerable Sāripua had to admonish him saying that
absence of feeling itself is nibbāna. Peace and happiness not derived
from sensual pleasures constitute avedayita sukha.
Пользуясь случаем, напомню набор ссылок на академические статьи по истории Тхеравады: http://dharma.org.ru/board/topic7260.html
Махаси Саядо адепт традиционного бирманского буддизма - точно так же, как Мохандас Ганди был индусом, а не неоиндуистом.
empiriocritic_1900,
Как Вы понимаете выделенное из Вашей книги?
Anupādisesa nibbāna becomes apparent only after parinibbāna. In
this element, annihilation of becoming is complete. Knowing these
two elements as Unformed or Uncreated by virtue of Path-conscious-
ness, the Arahants are emancipated from becoming. Having realised
the essence of the Dhamma, and having achieved equanimi towards
all sense-objects, good or bad, they delight in the extinction of
formations.
In my last discourse, anupādisesa nibbāna was shown as an abode
where the element of peace resides. This is said figuratively, for it
has no location. Neither is it a cause nor an effect. In the Commentar-
ies, sa-upādisesa nibbāna is shown as the desuction and absence of
lust, without indicating any location, cause, or effect. It will not be
strictly correct to say that the Path and its Fruition inclining towards
nibbāna is the cause, and the cessation of defilements in the two
elements is the effect. It may also be noted that Peace to which the
Path and its Fruition are inclined is ordinary nibbāna and the two
elements now under review are extraordinary nibbāna. Both of them
are one and the same, and both possess the atribute of peace (santi),
one of the characteristics of nibbāna.
№390097Добавлено: Пн 05 Мар 18, 21:48 (7 лет тому назад)
empiriocritic_1900,
Вот слова Mahāsi Sayādaw, Вашего авторитета. Смешно Он использует те же цитаты, что и Ваши оппоненты.
Nibbana is said to be the cessation, liberation, non-arising, or nonexistence of conditioned phenomena. It is also said that nibbana has no color, form, or size. It cannot be described by using a simile. Because of these points one might believe that nibbana is nothing, and think that it is the same as the concept of nonexistence (abhavapannatti). But it is absolutely not like the concept of nonexistence. It is obvious that it has the nature of cessation, liberation, non-arising, or nonexistence of conditioned phenomena. And because this nature is obvious, the phenomena of path and fruition can arise while directly experiencing the cessation of conditioned phenomena. The mental and physical processes of an arahant do not arise anymore after they have entered parinibbana; they have completely ceased. The following texts from the Khuddaka Nikaya show how the nature of nibbana is obvious when directly experienced.
There is, bhikkhus, a not-born, a not-brought-to-being, a not-made, a not-conditioned. If, bhikkhus, there were no not-born, not-brought-to-being, not-made, not-conditioned, no escape would be discerned from what is born, brought-to-being, made, conditioned. But since there is a not-born, a not-brought-to-being, a not-made, a not-conditioned, therefore an escape is discerned from what is born, brought-to-being, made, conditioned.
—Itivuttaka
Because there is no arising in the nibbana element [which is the cessation of conditioned phenomena through their non-arising], it is called not-born (ajata) and not-brought-to-being (abhhuta). Because it is not made by a cause, it is called not-made (akata). Because it is not made dependent on causes and conditions, it is called not-conditioned. If the nibbana element does not exist, then the cessation of the mental and physical processes or the aggregates could not happen. Thus it is not true that the nibbana element is nothing, like the concept of nonexistence. Being the object of path and fruition, it is obvious in an ultimate sense. And because it is so obvious, the constantly arising mental and physical processes or aggregates in a person who practices correctly do not arise anymore after that person’s parinibbana. Then, they are able to cease forever. It means that the cessation is something that can be obvious. May you believe this!
There is, bhikkhus, that base where there is no earth, no water, no fire, no air; no base consisting of the infinity of space, no base consisting of the infinity of consciousness, no base consisting of nothingness, no base consisting of neither-perception-nor-nonperception; neither this world nor another world nor both; neither sun nor moon. Here, bhikkhus, I say there is no coming, no going, no staying, no deceasing, no uprising. Not fixed, not movable, it has no support. Just this is the end of suffering.
—Udana
The nonexistence of the four elements shows the nonexistence of the derived material phenomena (upadardupa), and the nonexistence of the mental phenomena that arise in the sense desire and fine-material existences based on physical phenomena.
There are no sense objects connected with the immaterial existence.
№390105Добавлено: Пн 05 Мар 18, 22:15 (7 лет тому назад)
ТРЕНЕР, какой вы молодец! Я поленилась читать книгу, а как хорошо написано! "Это неправда, что ниббана ничто, что ниббана это идея несуществования". Спасибо.
№390106Добавлено: Пн 05 Мар 18, 22:15 (7 лет тому назад)
empiriocritic_1900,
Сдавайтесь. Вот слова Mahāsi Sayādaw, Вашего авторитета.
It means that the cessation is something that сan be obvious. May you believe this!
Это означает, что прекращение - это то, что может быть очевидным/явным. Можете ли вы поверить в это!
Он говорит об опыте, в котором видится прекращение обусловленного.
Вам нельзя начинать темы Вам нельзя отвечать на сообщения Вам нельзя редактировать свои сообщения Вам нельзя удалять свои сообщения Вам нельзя голосовать в опросах Вы не можете вкладывать файлы Вы можете скачивать файлы