№74624Добавлено: Чт 15 Апр 10, 16:30 (15 лет тому назад)
Вопрос в том, феномен шуньята или нет. Если не-феномен, значит, несуществующее и непознаваемое. Однако, по моим данным, это феномен, относящийся к категории "слегка скрытых". Не знаю, как это будет на санскрите, м.б. КИ подскажет.
№74625Добавлено: Чт 15 Апр 10, 16:36 (15 лет тому назад)
Если шуньята, это нирвана, то это феномен. Если шуньята, это общий признак каждой дхармы, то уже сложно сказать. Если шуньята просто отсутствие чего бы то ни было, то не феномен. Если шуньята знание об этом, то феномен.
Зарегистрирован: 07.04.2007 Суждений: 1688 Откуда: Москва
№74632Добавлено: Чт 15 Апр 10, 19:34 (15 лет тому назад)
test пишет:
Допустим, если мы факт не обнаружения ничего назовем шуньятой, то обнаружена ли шуньята? Но если что-то обнаружено, значит нет шуньяты.
Установление факта отсутствия не есть обнаружение чего-то. Шунья не вещь, кот. можно обнаружить; пустота также номинальна и пуста от себя, лишена собственной независимой сути.
№74644Добавлено: Чт 15 Апр 10, 22:02 (15 лет тому назад)
Цитата:
Возможно
Это очевидно.
Почитайте на досуге, Abhidharmasamuccaya, страница 73.
ps. Ведь не пойдёте же искать... Облегчу вам страдание:
Цитата:
THE GENERAL CHARACTERISTIC OF EMPTINESS
(3) What is the characteristic of emptiness (śūnyatā)? It is the non-existence (abhāva) of a certain thing, there. To see (samanupaśyanā) in this way is emptiness.
Again, it is the existence (bhāva) of another thing, there. In this way there is true knowledge (yathābhūtajñāna). This is called emptiness perceived by penetration (avatāra). True knowledge denotes the informed meaning.
What is the meaning of the non-existence of a certain thing, there? It is the non-existence in the aggregates, elements and spheres of a self or anything whatsoever belonging to a self of permanent, durable, eternal, immutable nature. In this way is their emptiness.
What is the meaning of the existence of another thing, there? It is the fact that there is non-self in the aggregates, elements and spheres. It is the nonexistence of the self, and the existence of the non-self. It is in this sense that the Blessed One has said: ‘Existence is the true knowledge of an existent thing; non-existence is the true knowledge of a non-existent thing.’
Furthermore, emptiness is threefold:
i) the emptiness of non-existence (abhāvaśūnyatā),120
ii) the emptiness of existence as such-and-such (tathābhāvaśūnyatā) and
iii) natural emptiness (prakṛtiśūnyatā).
The first should be understood as imaginary (parikalpita), the second as relative (paratantra)121 and the third as absolute (pariniṣpanna).
THE GENERAL CHARACTERISTIC OF NON-SELF
(4) What is the characteristic of non-self (anātma)? It is the non-existence in the aggregates, elements and spheres of the characteristics postulated in the theory of the self (ātmavāda) as a result of the nonexistence of the characteristics of a self in the aggregates, elements and spheres. This is called the characteristic of non-self. For this reason the Blessed One said: ‘All things (dharmas) are without self.’122
Furthermore, the Blessed One has said: “(i) All of that is not mine, (ii) nor ‘I am’ nor my self”.123 What is the meaning of the phrase: ‘Thus should one understand that truly by correct wisdom’?124
(i) The phrase ‘all that is not mine’ is said in reference to outer things. ‘Outer things’ is the characteristic of things belonging to an imaginary self. Hence the extension of the idea to things belonging to a self.
(ii) ‘Inner things’ is the characteristic of an imaginary self and of things belonging to it. Hence the extension of the idea to the self and things belonging to the self.
Вам нельзя начинать темы Вам нельзя отвечать на сообщения Вам нельзя редактировать свои сообщения Вам нельзя удалять свои сообщения Вам нельзя голосовать в опросах Вы не можете вкладывать файлы Вы можете скачивать файлы