№379010Добавлено: Сб 03 Фев 18, 16:56 (7 лет тому назад)
Разумеется, путешествующий монах способен воздержаться от личного приёма платежей и денег, а монастырь может дать поручение о его содержании для каппии. В этом случае, жизнь вне монастыря не хуже чем в монастыре: деньги одинаково не принимаются монахом.
вам не дает покоя русская монашеская тхеравада? ну собирают бабки, что вам до них?
Если какой-нибудь монах станет сознательно стремиться к нарушению Винаи личным сбором денег, то у него не будет оснований критиковать Тайскую Сангху за отступление от идеалов буддизма, потому что жизнь в её монастырях, оказывается, ближе к идеалам Винаи.
хз, я не понимаю, чего они вам не по фиг. мне вот по фиг. я им гроши не шлю. по мне так монашество - это возможность облегчить существование для медитации - не надо думать про работу, клиентов и т.п. бо еды дадут. ну а иного смысла в монашестве я не вижу. но это мое мнение, кому-то нравится просто одежду носить оранжевую, или сам статус... но это точно не в рф _________________ सर्वधर्मशून्यता
Мне тоже было бы пофиг, если бы не 10 лет форумской критики Ваджраяны, а теперь вот ещё Тайской Сангхи, с которой тибетские школы сотрудничают. Тайская Сангха создаёт наилучшие условия для соблюдения Винаи в своих монастырях.
по мне так монашество - это возможность облегчить существование для медитации - не надо думать про работу, клиентов и т.п. бо еды дадут. ну а иного смысла в монашестве я не вижу.
В тибетских школах так и происходит. Ни разу не встречал сведения вопросов практики к одной только Винае, и никогда не слышал о таком. А в Интернет такая редукция нередко служит отправной точкой для критики традиций национальных Сангх, Никай ЮВА, только в форме которых традиционный монашеский буддизм стран ЮВА (Тхеравада) и существует.
Западные монастыри вполне доступны. Так как насчёт такой возможности не нарушать Винаю личным сбором денег, если тропический климат здоровью вредит? Или есть ещё какие-то причины, вынуждающие монахов жить вне монастырей?
Нежелание жить в монастыре вынуждает некоторых монахов жить вне монастыря. "Я так хочу!" — вот и вся причина.
Хочу нарушать Винаю, потому и нарушаю? Да, формально это допустимая причина, и монах имеет право быть недобросовестным. Но тема о другом: о смысле такого образа жизни для монаха, всеми силами старающегося Винаю соблюдать.
Живя в монастыре, не нужно нарушать Винаю, принимая деньги лично, имея персональный счёт для денежных переводов.
Смысл в том, чтобы быть монахом, обладать, так сказать, статусом монаха.
Вот захотел кто-то стать монахом, но не может жить в монастыре, например, по причине дурного, неуживчивого характера. Вот и уезжает такой монах из монастыря и "монашит" где-то в другой стране в одиночку, соблюдая какие-то минимальные правила.
А персональный счет для переводов можно иметь и не живя в монастыре. Как и не принимать деньги лично в руки, а только пользоваться перечисленными на карточку средствами.
Жертвовать монахом лично, поаторюсь, это иллюзия. Все идет в общий котел и от туда распрделяется.
Ассаджи:
Да, и это, в отличие от приема денег монахом, соответствует Винае.
Финансовыми делами в монастыре заведуют миряне. Однако общее управление осуществляет настоятель. Приведу цитату:
In practical terms, monasteries are financially controlled by lay stewards, who then make open invitation for the Sangha to ask for what they need, under the direction of the Abbot.
На пали миряне, которые принимают денежные пожертвования, и приобретают необходимое для монахов, называются "каппия". Приведу слова Будды из Винаи:
"There are people of conviction and confidence, bhikkhus, who place gold and silver in the hand of stewards, saying, 'Give the master whatever is allowable.' I allow you, bhikkhus to accept whatever is allowable coming from that. But in no way at all do I say that money is to be accepted or sought for." (BMC p.198)
105. "The Buddha had to steer a middle course between honoring the laity's generosity and concern for the welfare of the Bhikkhu-Sangha and preventing the bhikkhus from receiving and using money. Thus, while bhikkhus are not allowed to receive money for their use, they are allowed to accept things obtained from a properly-deposited fund. This is usually done through the services of a monastery-steward who is entrusted with money provided by lay people. In our modern, money-dominated world this may appear as a subtle and refined point, however, it may be helpful to compare this arrangement to a special Trust Fund from which the beneficiaries (in this case, bhikkhus) can only receive material requisites. That is, the donor (temporarily) establishes a Trust Fund to provide a bhikkhu with requisites through the monastery-steward as manager." (HS ch.14) "...the Buddha permitted money to be entrusted by a donor to a steward, who may be a monastery attendant or a lay follower, for the personal benefit of an individual bhikkhu, thus:
'There are, bhikkhus, people of faith and confidence (in the Sangha) who entrust money into the hands of monastery stewards saying, "With this, provide the bhikkhu so-and-so with what is allowable." I permit you, bhikkhus, to accept an allowable item obtained thereby. But this, bhikkhus, I do not say: that in any circumstances may gold, silver or money be accepted (by a bhikkhu, or) be looked about for (by him).'
"When the donors ask the bhikkhu, 'Has the Venerable One a steward?' or, 'Is there an appropriate place where I may deposit this money,' or some similar question, then the bhikkhu may point out a suitable steward, or he may indicate an appropriate place. Should the donor deposit the money with that steward, or in that place, then it is properly deposited." (AB)
106. "Money given to a steward of the Sangha (veyyaavaccakara), for the use of bhikkhus or to stewards of individual bhikkhus, is not given to the bhikkhus for them to possess. The steward holds the money of the donors in trust, and should a bhikkhu have legitimate reason to make use of this (travel for Dhamma, Requisites, Dhamma-books, etc.), he can request the steward to supply him with the article needed. He cannot purchase it himself. "This rule concerns money of which a bhikkhu has such thoughts as, 'It is mine' or 'It belongs to me' and which he intends to use for purposes other than those of Dhamma." (Paat. 1966 Ed.; p104-105)
107. "The Monastery-Steward: The monastery-steward is usually someone who is a close supporter of the monastery. Not only should he/she ideally be well-informed about the monastic guidelines relating to money, but also be knowledgeable about what is appropriate to provide and the proper procedures for doing so. "When a fund has been properly established and the bhikkhu is in need of a requisite, he may approach that steward and state what he is in need of. Should a bhikkhu command the steward to: 'Buy me this,' it is considered a case of dubbhicaritata (wrong procedure) and that bhikkhu may not make use of any article obtained therefrom, although other bhikkhus may use it.
"It is a fault of Acknowledgement with Forfeiture [Nis. Paac.10] for a bhikkhu who receives a requisite by badgering the steward beyond verbally reminding him three times and standing silently up to six times. If the required requisite is not forthcoming the bhikkhu is obliged to inform the donor that the invitation to requisites has not been fulfilled. The Commentary says that if the bhikkhu does not inform the donor it is a fault of Wrong- Doing "for breaking a custom"). The donor may then take up the matter with the steward." (HS ch.14)
"A bhikkhu may not command (tell) either the donor or the steward what to do with regard to the gift of gold or money. However, he may give them hints, or suggestions, or any information, as long as these fall short of ordering the donor or steward. Also, a bhikkhu may not accept the ownership of gold or money offered to him indirectly, for example should a donor say to him, "In such and such a place is a certain amount of money, I give it to you." then the bhikkhu is obliged to reject the gift by words or by a gesture of refusal or by mental resolve (e.g., determining, "I do not accept this") otherwise he incurs [an offence of Confession with Forfeiture]." (AB)
(оттуда же)
Вот несколько примеров управления монастырями:
Abbot
Phra Athikarn Nawee Piyatassi who has held the position since the monastery was constructed. Monastary Affairs Manager: Mr. Boonchuay Aajharn
The general administration of the affairs, property and funds of the Temple is controlled by a Management Committee comprising a President, Vice-President, Secretary, Treasurer and five Committee Members. Both Presidency and Vice-Presidency are reserved for the Maha Sangha. President is solely responsible for the selection and nomination of monks from overseas. The appointees’ credentials and monastic biography shall also be endorsed by the President. Management Committee (MC) has the power to sponsor monks only after being nominated by the President.
The lay trustees are all friends of the sangha who have been practising for a number of years and all have specialist skills in management, finance and related subjects. They are appointed for up to three years at a time.
Вам нельзя начинать темы Вам нельзя отвечать на сообщения Вам нельзя редактировать свои сообщения Вам нельзя удалять свои сообщения Вам нельзя голосовать в опросах Вы не можете вкладывать файлы Вы можете скачивать файлы