№31329Добавлено: Вт 27 Мар 07, 14:58 (18 лет тому назад)
Кстати, возвращаясь к йогачаринской пустоте.
Цитата:
What is the characteristic of emptiness (śūnyatā)? It is the non-existence (abhāva) of a certain thing, there. To see (samanupaśyanā) in this way is emptiness. Again, it is the existence (bhāva) of another thing, there. In this way there is true knowledge (yathābhūtajñāna). This is called emptiness perceived by penetration (avatāra). True knowledge denotes the informed meaning.
Я так понимаю тут сказано, что у пустоты характеристики -
отсуствие - определённой вещи там то,
присуствие - истинного знания, т.е. постижения (пустоты).
Значит анатман Асанги, который есть на самом деле, вместо атмана которого нет, -- это знание о том, что нет атмана, а не просто позитивное утверждение об отсутствии. Просто знание остаётся. Вот. (Плюс, это знание "by penetration". Выводное?)
№31447Добавлено: Вт 03 Апр 07, 13:55 (18 лет тому назад)
Тик Нат Хан вдохновившись Васубандху написал свои "50 стихов о природе сознания".
Thich Nhat Hanh:
As a novice monk, I studied and memorized Vasubandhu's Twenty and Thirty Verses in Chinese. When I came to the West I realized that these important teachings on Buddhist psychology could open doors of understanding for people here. So, in 1990 I composed the Fifty Verses to continue to polish the precious gems offered by the Buddha, Vasubandhu, Sthiramati, Xuanzang, Fazang, and others. After you have studied the Fifty Verses, it will be easier to understand the classic works of these great masters, and you will know which work is the basis for each of the Fifty Verses.
http://homepage3.nifty.com/junsoyo/yuisiki/hanh/index.htm
(Тут без комментариев, а в книге с комментариями.)
Through mindfulness we experience Interbeing which means everything is in everything else.Therefore, one should know that Perfect Understanding is a great mantra, is the highest mantra, is the unequalled mantra, the destroyer of all suffering, the incorruptible truth. This is the mantra: "Gate gate paragate parasamgate bodhi svaha." (The Buddha in the Heart Sutra)
Зарегистрирован: 18.09.2005 Суждений: 190 Откуда: Москва
№78343Добавлено: Ср 14 Июл 10, 17:19 (14 лет тому назад)
КИ пишет:
а понимание о "природе изначального совершенства" выглядит аморфным и маловразумительным
Скорее это я вас запутал. Сначала я совершенно неправильно понял "природу изначального совершенства". Сейчас мне прдеставляется, что по смыслу это близко к "Уму начинающего" о котором написал в свое время великолепную книгу Роси Сюнрю Судзуки. Если это так, все становится на свои места, но немного по-другому. Ребенок иллюзорно - фрагментарный, Родитель осознающий взаимозависимость, Взрослый возвращающийся к Уму начинающего. Мне понравилась спонтанно возникшая медитация, все это объединяющая. А что скажете вы?
№370207Добавлено: Сб 06 Янв 18, 06:00 (7 лет тому назад)
Цитата:
Вот OCR. Там есть и санскрит, и перевод, и комментарий (очень развернутый перевод).
Да, хороший файл, только комментарии весёлые, разухабистые - с гармонью, баранками и горилкой)), вот вокабюлярчик, например:
Importance of the Subject of the Treatise
The theory of the three natures has special importance in the subject matter of the Yogacdra school. Extrinsically, that importance is manifested in the fact that the same subject is treated in many important works of the school and many references to it are found in them. Intrinsically the importance of the three natures' theory in the idealistic school is evident, since two of these natures, the "dependent" one (paratantra) and the "imaginary" one (parikalpita), constitute the empirical reality, and the third one, the "absolute" nature (parinispanna), is the absolute reality, the Absolute. To study these three natures means to study the empirical reality and the Absolute; to define the esence of these three natures is to define the essence of the empirical reality and of the Absolute; to establish the relation between the three natures is to establish the relation that unites the empirical reality and the Absolute, and to show the mechanism through which from the dependent nature the imaginary one is produced, is to show the process through which from the empirical mind and only from the empirical mind the perceptible world is created. In this way the essential problems of the Yogacdra school are reunited in the theory of the trisvabhava.
Васубандху ведь просто пишет местами, понятно:
13
Since the absolute nature exists with non-duality, but it is only non-existence of duality, therefore it is considered as something whose characteristic is being and non-being.
vāsanā impression of anything remaining unconsciously in the mind; the
present consciousness of past perceptions; knowledge derived
from memory125
И вот что подумалось, а не является ли факт прекращения предыдущего сознания и возникновения нового сознания первой ступенью пратитьи саммутпады. Вроде, правильная мысль?
зы
Цитата:
Дхармы это то, на что распадается атман.
Прочитано в Абхидхарма-самуччае Асанги. 8)
Ну праивильно, атман - это слон из паленца и есть. Распадается.
Вам нельзя начинать темы Вам нельзя отвечать на сообщения Вам нельзя редактировать свои сообщения Вам нельзя удалять свои сообщения Вам нельзя голосовать в опросах Вы не можете вкладывать файлы Вы можете скачивать файлы