№26066Добавлено: Сб 09 Дек 06, 16:28 (18 лет тому назад)
КИ пишет:
Не так важно, какой смысл можно найти в словах. Важно, какой смысл находили и находят конкретные люди, последователи конкретных школ. Для межшкольных споров (а тут именно о них речь шла, крит. буддисты это фактически такая новая школа) важно, как нечто понимается в конкретной школе, а не то, какой смысл можно вообще обнаружить в словах.
№26067Добавлено: Сб 09 Дек 06, 17:09 (18 лет тому назад)
Цитата:
Не так важно, какой смысл можно найти в словах. Важно, какой смысл находили и находят конкретные люди, последователи конкретных школ. Для межшкольных споров (а тут именно о них речь шла, крит. буддисты это фактически такая новая школа) важно, как нечто понимается в конкретной школе, а не то, какой смысл можно вообще обнаружить в словах.
№26100Добавлено: Вс 10 Дек 06, 20:08 (18 лет тому назад)
test пишет:
Еще, как раз тут тема про "загибающийся дзен" в Японии, движение критических буддистов как раз своеобразная реакция на это загибание, и не последняя причина этого социальные проблемы (дискриминация и национализм) японского дзен. Они считают, что главнейшими антибуддийскими тенденциями была идеи хонгаку (изначального просветления) и ва (гармонии).
Вот еще цитата.
Цитата:
The importance of the Shõbõgenzõ for Critical Buddhist methodology is
evident from the inception of the movement, which began with a series of
books in 1989 and 1990. These books, in turn, were largely based on
essays delivered and published in the mid-1980s by scholars in the
Buddhist Studies Department of Komazawa University in Tokyo, espe-
cially Hakamaya Noriaki and Matsumoto Shirõ. These scholars were
interested in Dõgen’s view of karma as a key to evaluating the relevance of
Buddhist thought for a variety of social discrimination issues affecting
their own university, its affiliation with the Sõtõ sect, and Japanese society
as a whole. These issues include the granting of Buddhist initiation names
(kaimyõ) to the deceased on the basis of their social rank, a practice that
resulted in the unjust treatment of the outcast burakumin (untouchable)
community and other minority or dispossessed groups. Buddhism in
Japan had evolved over the course of history into religious institutions
primarily concerned with funeral ceremonies. The Sõtõ sect recently
began to realize that it had been performing this social function for the
lower classes in a rather reprehensible fashion. Hakamaya and Matsumoto
are part of a widespread response to a sense of frustration and disappointment
in Buddhism, which appeared to be an anachronistic, authoritarian,
dogmatic, and socially rigid institution instead of a genuinely contemporary,
progressive, and μexible advocate for justice and reform. In their
attempt to find out what had gone wrong with Buddhism and how it
could be corrected, the Critical Buddhists, especially Hakamaya, turned to
Dõgen’s Kamakura-era critique of Sino-Japanese Buddhism for guidance.
Зарегистрирован: 10.11.2006 Суждений: 34 Откуда: Одесса, Украина
№26121Добавлено: Пн 11 Дек 06, 19:59 (18 лет тому назад)
Может сменим тему?
Sead пишет:
Я думал просто это иерглиф- чань. Хотел такой найти.
Кстати, китайского "чаня" у меня нет, зато найдется японский "дзен".
_________________ Ву - означает "добродетель"
__________________
Сорок Дао в меня затекает,
Сорок Дао из меня вытекает,
И не зная иного Пути,
Я взлетаю снова...\В.Ш.\
К примеру там написано, что Будда
1. Не отрицал авторитет Вед.
Цитата:
Nowhere do we find the Buddha saying that the teachings of the Vedas are false. He only questioned whether those who revered the Vedas had experienced/seen the reality which they claimed that the Vedas talked about - so he was not disputing the validity of the Vedas per se, but only those who claimed to know the reality that the Vedas talked about.
Нигде мы не находим, чтобы Будда отвергал Веды, только лишь совершенно невинная демонстрация того, что никто записаного там подтвердить не может.
2. Не отрицал кастовую систему.
Цитата:
2. The caste system: it is generally held that the Buddha rejected the caste system in contrast to the other schools, which accepted the varna system. This too is not really true.
Тоесть когда Будда говорил, что человек является брахманом не по рождению, а по своим деяниям, и когда он высмеивал брахманов, это - по мнению Нандакумара Чандран, не отвержение кастовой системы, а видимо подтверждение кастовой системы.
Цитата:
Due to the reasons given above we find it hard to accept that the Buddha was against the caste system.
Очень тяжело согласиться, что Будда был против кастовой системы.
3. Другие взгляды не означают другую религию.
Цитата:
3. Philosophical views: It cannot be said that just because of distinct metaphysical views Buddhism is a distinct religion - for the same can be said about all the schools which constitute "Hinduism" too.
Ведь внутри индуизма много разных взглядов, так что почему на этом ерундовом основании выделять какие-то отдельные религии?
4. Будда не опровергал атман (т.е. не давал анатмавады).
Цитата:
But here it is to be noted that anatta only meant that which is not the Self - the non-self. It doesn't mean "no self". Nowhere do we find the Buddha denying the reality of the Atman. He just maintained silence when questioned about the Atman. ...
Naagaarjuna puts anatta in the right perspective when he questions in his Mulamaadhyamaka Kaarikaa : without the self how can the non-self exist? The Buddha only taught the insubstantiality of the individual self, but not no-substance or no-soul.
Будда просто не находил ни атмана ни оснований для его существования, но нивкоем, ни-ни, не был против атмана, возможно даже за. Вот Нагарджуна точно был "за", когда говорил, что как можно было бы отвергать атман еслиб его небыло?
5. Будда не давал нового учения.
Цитата:
Even with regards his teachings there's nothing in what the Buddha taught that cannot be found in texts earlier to Buddhism. The four noble truths are unanimously accepted right across the Indian philosophical spectrum - right from the Upanishads to the darshanas these truths are accepted as fundamental reason for a life of the spirit. The origins of the theories of anatta, kshanikavaada (momentariness), pratitya samutpaada (dependant origination) can all be found in the Upanishads ...
6. То, что буддисты ходили только в свои вихары и храмы ничего не значит. Ведь и шиваиты и вайшнавиты ходят каждые в свои собственные храмы и не ходят в чужие.
И в конце после всех трудов встаёт закономерный вопрос:
Цитата:
So why is Buddhism regarded as a religion distinct from "Hinduism" today?
Для этого нет причин ибо отличий конечно же нет, буддизм - это индуизм.
Цитата:
But as noted, we cannot distinguish between Buddhism and "Hinduism" the way the latter can be distinguished from Christianity or Islam.
Вам нельзя начинать темы Вам нельзя отвечать на сообщения Вам нельзя редактировать свои сообщения Вам нельзя удалять свои сообщения Вам нельзя голосовать в опросах Вы не можете вкладывать файлы Вы можете скачивать файлы