|
Дхарма Буддийское сообщество
|
Предыдущая :: Следующая тема |
Автор |
Сообщение |
test 一心
Зарегистрирован: 18.02.2005 Суждений: 18706
|
№36147Добавлено: Вс 24 Июн 07, 19:43 (17 лет тому назад) |
|
|
|
КИ пишет: `Asubham bhavetabba ragassa pahanaya metta bhavetabam patighassa pahanaya
Aniccam bhavetabbam asmimanassa pahanaya" - Meghiya Sutta "Asubhà bhàvetabbà ràgassa pahànàya, mettà bhàvetabbà byàpàdassa pahànàya, ànàpànassati bhàvetabbà vitakkupacchedàya, aniccasannà bhàvetabbà asmimànasamugghàtàya.
Странно, что различаются цитаты. |
|
Наверх |
|
|
КИ 3Д
Зарегистрирован: 17.02.2005 Суждений: 49330
|
№36148Добавлено: Вс 24 Июн 07, 19:48 (17 лет тому назад) |
|
|
|
Ну и что - "shakti"? Смысл от этого изменился, что-ли? _________________ Буддизм чистой воды |
|
Наверх |
|
|
КИ 3Д
Зарегистрирован: 17.02.2005 Суждений: 49330
|
№36149Добавлено: Вс 24 Июн 07, 19:49 (17 лет тому назад) |
|
|
|
Может это другое место, нет? _________________ Буддизм чистой воды |
|
Наверх |
|
|
test 一心
Зарегистрирован: 18.02.2005 Суждений: 18706
|
№36153Добавлено: Вс 24 Июн 07, 20:49 (17 лет тому назад) |
|
|
|
Цитата: Может это другое место, нет? Вроде то.
Цитата: "'I am' is an act of conceit. 'I am this' is an act of conceit. 'I shall be' is an act of conceit. 'I shall not be'... 'I shall be possessed of form'... 'I shall not be possessed of form'... 'I shall be percipient'... 'I shall not be percipient'... 'I shall be neither percipient nor non-percipient' is an act of conceit. An act of conceit is a disease, an act of conceit is a cancer, an act of conceit is an arrow. Therefore, monks, you should train yourselves: 'We will dwell with an awareness free of acts of conceit.'" SN 35.207 Тут про асмиту и маана, (но не говорится слово "асмимана").
Цитата: The thought occurs to him, 'The monk named such-and-such, they say, through the ending of the fermentations, has entered & remains in the fermentation-free awareness-release & discernment-release, having known & realized them for himself in the here & now. Then why not me?' Then, at a later time, he abandons conceit, having relied on conceit. 'This body comes into being through conceit. And yet it is by relying on conceit that conceit is to be abandoned.' Thus was it said, and in reference to this was it said. AN 4.159 Тут про маана тоже.
Mànasuttam: This was said by the Blessed One, said by the Arahant, so I have heard: "Abandon one quality, monks, and I guarantee you non-return. Which one quality? Abandon conceit as the one quality, and I guarantee you non-return." Iti 1.6; Iti 3 Тут про маана.
Маана везде дается как гордость трех типов - я выше, я ниже, я равен кому-то. |
|
Наверх |
|
|
test 一心
Зарегистрирован: 18.02.2005 Суждений: 18706
|
№36154Добавлено: Вс 24 Июн 07, 20:53 (17 лет тому назад) |
|
|
|
Sn 2.11: "Meditate on the Signless 4 and get rid of the tendency to conceit. By thoroughly understanding and destroying conceit 5 you will live in the (highest) peace."
_______
4. The Signless (animitta) is one of the three Deliverances (vimokkha) by which beings are liberated from the world. The other two are Desirelessness (appanihita) and Emptiness (sunnata). The Signless is connected with the idea of impermanence of all conditioned things (cf. Visuddhi Magga, XXI 67f).
5. The word "mana" means both conceit and misconceiving. |
|
Наверх |
|
|
КИ 3Д
Зарегистрирован: 17.02.2005 Суждений: 49330
|
№36167Добавлено: Пн 25 Июн 07, 08:49 (17 лет тому назад) |
|
|
|
То, что просто мАна это гордость, я написал еще в том сообщении на БФ, на которое давал ссылку. К делу это не относится. _________________ Буддизм чистой воды |
|
Наверх |
|
|
fkruk
Зарегистрирован: 02.03.2005 Суждений: 39
|
№36231Добавлено: Пн 25 Июн 07, 20:38 (17 лет тому назад) |
|
|
|
>>Маана везде дается как гордость трех типов - я выше, я ниже, я равен кому-то.
В применении к кхандхам: "я равен кхандхам" - это и есть отождествление? _________________ Саббамангалам! |
|
Наверх |
|
|
test 一心
Зарегистрирован: 18.02.2005 Суждений: 18706
|
№36267Добавлено: Пн 25 Июн 07, 23:01 (17 лет тому назад) |
|
|
|
У слова "равен" разные смыслы. Оно дело равен в смысле равный среди равных (маана иногда даже переводят как measure, т.е. измерение), а другое дело тождество. |
|
Наверх |
|
|
test 一心
Зарегистрирован: 18.02.2005 Суждений: 18706
|
|
Наверх |
|
|
test 一心
Зарегистрирован: 18.02.2005 Суждений: 18706
|
№36623Добавлено: Пн 02 Июл 07, 18:18 (17 лет тому назад) |
|
|
|
Цитата: Dr Rahula has been awarded several titles during his life time. The highest honoury title "Tripitaka-vagisvaracaraya" was given to him by Chapter of the Sangha in Sri Lanka in 1965. http://en.wikipedia.org/wiki/Walpola_Rahula |
|
Наверх |
|
|
test 一心
Зарегистрирован: 18.02.2005 Суждений: 18706
|
№46642Добавлено: Пн 31 Дек 07, 11:13 (17 лет тому назад) |
|
|
|
Мега-статья Anatta According to the Theravada by Nanamoli Thera: http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/various/wheel202.html#theravada
Раскрывающая в том числе и значение асмиманы (asmi-maana).
Цитата: It may be noted here in parenthesis that the rendering of maana by "pride," though not wrong, severs the semantic relationship with ma~n~nati and ma~n~nanaa, which it is most important to preserve intact for the understanding of this situation. |
|
Наверх |
|
|
Тред сейчас никто не читает.
|
|
|
Вам нельзя начинать темы Вам нельзя отвечать на сообщения Вам нельзя редактировать свои сообщения Вам нельзя удалять свои сообщения Вам нельзя голосовать в опросах Вы не можете вкладывать файлы Вы можете скачивать файлы
|
За информацию, размещённую на сайте пользователями, администрация форума ответственности не несёт.
Мощь пхпББ © 2001, 2002 пхпББ Груп
|