Буддийские форумы Дхарма
Буддийское сообщество
 
 FAQFAQ   ПоискПоиск   ПользователиПользователи  ГруппыГруппы   КалендарьКалендарь   PeгиcтрaцияPeгиcтрaция 
 ПрофильПрофиль   Войти и проверить личные сообщенияВойти и проверить личные сообщения   ВхoдВхoд 
 Новые постыНовые посты   За сегодняЗа сегодня   За неделюЗа неделю 
В этом разделе: За сегодняЗа сегодня   За неделюЗа неделю   За месяцЗа месяц 

Ratnakīrti's Apohasiddhi


 
Новая тема   Ответ на тему    Буддийские форумы -> Семинар по праманаваде
Предыдущая :: Следующая тема  
Автор Сообщение
ТМ



Зарегистрирован: 05.04.2005
Суждений: 9857

581667СообщениеДобавлено: Вс 27 Июн 21, 22:46 (1 год тому назад)    Ratnakīrti's Apohasiddhi Ответ с цитатой

The apoha theory in Ratnakīrti’s Apohasiddhi

Translation of the Apohasiddhi

Еще текст

Случайно нашел поиском. Все пока не прочитал, но там, похоже, про контекстуальные\остенсивные определения.

Цитата:
§ 14. Also here [in the sentence] “This road leads to Śrughna.”105 d.6
exclusion is indeed cognized, because a distinction can easily be
understood for each word: with respect to other roads that are under
discussion, [one understands] only this;106 with respect to the location
of undesired [places] opposed to Śrughna, only Śrughna; because of
not being cut off like a forest track, [the road is understood to] really
lead to; through the distinction from a caravan or a messenger [on it],
[one understands] only the road. Therefore, that supporting exclusion
[and] possessing a positive form is understood from a word, as from
the word puṇḍarīka a lotus characterized by white is understood.107

Цитата:
§ 15. If [an opponent asks:] “If it is thus acceptable to call the
positive element alone the referent of words, how is exclusion to
be asserted?”, [then we answer that] to this it was said108 that by
the word “exclusion” a positive element qualified by the exclusion
of others is meant. There, when a positive element is cognized, one
simultaneously cognizes other-exclusion since [that] is [the positive
element’s] qualifier. And the classification that for perception, too, the
object is exclusion cannot be made, because there is no dispute about
the real thing being the object of this [perception], like [there is about
the real thing being the object] of verbal apprehension. And by the
word “positive element” an external object that is distinguished from
that of another nature109 is meant according to determination, and
according to appearance a form of awareness [is meant]. Amongst
these, the external object is defined as that to be expressed by a
word only because of determination, not because of a particular’s
appearance, since there is no appearance of a manifest particular
that is limited to a [certain] place, time and condition as [there is in
the case of] perception. [This is] what the treatise [says, too]:
§ 16. Because an object does not appear due to a word
in the awareness of [someone having] an inactive sense
organ in the same way as [it does] in perception[, ....]

_________________
namaḥ samantabhadrāya samantaspharaṇatviṣe
Наверх
Профиль Послать личное сообщение
Тред сейчас никто не читает.
Новая тема   Ответ на тему    Буддийские форумы -> Семинар по праманаваде Часовой пояс: GMT + 4
Страница 1 из 1

 
Перейти:  
Вам нельзя начинать темы
Вам нельзя отвечать на сообщения
Вам нельзя редактировать свои сообщения
Вам нельзя удалять свои сообщения
Вам нельзя голосовать в опросах
Вы не можете вкладывать файлы
Вы можете скачивать файлы


Рейтинг@Mail.ru

За информацию, размещённую на сайте пользователями, администрация форума ответственности не несёт.
Мощь пхпББ © 2001, 2002 пхпББ Груп
0.027 (0.111) u0.014 s0.001, 18 0.013 [238/0]