интересно бы этих тибетцев было спросить, что конкретно они имели ввиду)))
Его Святейшество Далай Лама тоже довольно сложно отвечал на этот вопрос (после паринирваны). Я просто не очень интересуюсь ТБ, поэтому не вникал в детали, но все же отблески "бессмертного существования Будды" видны то здесь, то там .
№164809Добавлено: Пт 20 Сен 13, 00:24 (11 лет тому назад)
Цитата:
поэтому не вникал в детали, но все же отблески "бессмертного существования Будды" видны то здесь, то там
где то видны отблески существования, где то несуществования) каждый выбирает что ему ближе) а так в Махаяне так как ее сохранили в Тибете свободу от четырех крайностей пока вроде никто не отменял(существования, несуществования, и дальше по списку). Вопрос же о нирване непребывания отдельный, так же как о трех телах зачатки которых тхеравадин Валпола Рахула нашел в ПК.
Кста, если верить тому исследования, что цитирует вот здесь ув.Ассаджи :
По поводу понятия Ниббаны у Буддхагхосы:
Цитата:
In fact, Buddhaghosa also ignored the original etymological meaning of
the word, the extinction of the triple fires of passion, hatred and delusion,
and presented a different explanation of nirvAOa based on vAna meaning
weaving derived from √vA (to weave) in his Visuddhimagga:
It is called nibbAna (extinction) because it has gone away from
(nikkhanta), has escaped from (nissata), is dissociated from, craving,
which has acquired in common usage the name ‘fastening (vAna)’
because, by ensuring successive becoming, craving serves as a joining
together, a binding together, a lacing together, of the four kinds
of generation, five destinies, seven stations of consciousness and
nine abodes of being.
...
The Theravada exegetical tradition
Nirvana with and without a remainder of clinging is usually interpreted as
the cessation of defilements (kilesa-parinibbāna) and the cessation of the
aggregates (khandha-parinibbāna) in the Theravada exegetical tradition.
Peter Masefield has argued that the above distinction could be traced back
only as far as the fifth-century ce commentator Buddhaghosa.
A lengthy and detailed explanation of the two nirvana elements can be
found in the Visuddhimagga. It became widely accepted as the standard
explanation and was used frequently in the post-Buddhaghosa period of
Theravada Buddhism. After making the excuse cited above, Buddhaghosa
explains the two nirvana elements:
but this [single goal, nibbana,] is firstly called with result of past
clinging left since it is made known together with the [aggregates
resulting from past] clinging still remaining [during the arahant’s
life], being thus made known in terms of the stilling of defilement
and the remaining [result of past] clinging that are present in one
who has reached it by means of development. But [secondly, it is
called without result of past clinging left] since after the last consciousness
of the arahant, who has abandoned arousing [future
aggregates] and so prevented kamma from giving result in a future
[existence], there is no further arising of aggregates of existence,
and those already arisen have disappeared. So the [result of past]
clinging that remained is non-existent; and it is in terms of this
non-existence, in the sense that there is no [result of past] clinging
here, that that [same goal is called] without result of past clinging
left.
Although Buddhaghosa’s explanation largely follows the Theravada exegetical
explanations of the two nirvana elements mentioned above, he adds
some interesting remarks to clarify the final nirvana.
For the Sarvāstivādins nirvana is, as mentioned above, a real existent
(dravya) and is understood in a narrow sense applied to a single perpetual
prevention of a certain defilement; whereas for the Sautrantikas nirvana is
not a real existent (dravyasat) but a mere designation ( prajñaptisat), something
spoken of conventionally, as well as ‘non-existence succeeding existence
( pa"scādabhāva)’, like a sound that is non-existent before and will be
non-existent after its occurrence.
Although the Theravadins do not accept the idea that nirvana is mere
non-existence, the way Buddhaghosa explains nirvana without a remainder
of clinging reminds us of the Sautrantikas’ perspective, especially when
he says ‘there is no further arising of aggregates of existence and those
already arisen have disappeared’. This could lead us to assume that the two
nirvana theory was introduced by Buddhaghosa, a northerner, who went to
Ceylon (Sri Lanka) early in the fifth century ce, and it is probably one of the
reasons why Peter Masefield has argued that the two nirvana theory could
only be traced back as far as Buddhaghosa.
...
We can see almost the same approach to the word nirodha in one of the
best known treatises of the Theravadins, the Visuddhimagga: ‘But it is because
the kind of destruction called “cessation consisting in non-arising” [that is,
nibbāna] serves figuratively speaking as decisive support [for the path] that
[nibbāna] is called “destruction” as a metaphor for it.’ One could blame
Buddhaghosa, a northerner, for introducing this into the Theravada. In fact,
the expression ‘cessation consisting in non-arising’ (anuppattinirodha) was not
seen earlier in the Theravada tradition and is confined to quite late materials.
This could suggest that the Theravadins accepted the Buddhist theory of
momentariness in a fully developed form later than the Northern Buddhist
schools.
Under the influence of the Buddhist theory of momentariness, the
Theravada concept of nirvana seems to have changed: it is the cessation
consisting in non-arising and exists separately ( pā.tiyekka) from the mere
destruction of passion, hatred and delusion. Although nirvana for them is
the one and only unconditioned, it is explained through the two different
concepts of nirvana with a remainder of clinging (sopādisesanibbāna) and
nirvana without a remainder of clinging (anupādisesanibbāna), with different
definitions: the cessation of defilements for the former and the cessation of
the aggregates for the latter. The Theravadins need to explain how both
nirvana images could be united as one. This problem had not been solved
even at the time of Buddhaghosa.
In the Sammohavinodanī, the commentary on the Vibha"nga, the Theravadin
argument was presented in the form of debates between the Theravadin and
a disputant (vita.n.davādin) who insists that nirvana is mere destruction
(khayamatta). The argument for the latter was presented in the following
way:
But a disputant (vita.n.davadin) has said: ‘There isn’t anything exist-
ing separately called nibbāna. Nibbāna is just the cessation of the
defilements.’ And when he is asked to quote a sutta, he quotes the
Jambukhādaka-sutta: ‘It is said, o friend Sariputta, nibbāna, nibbāna.
Then what is indeed, o friend, nibbāna? The cessation of passion,
the cessation of hatred, and the cessation of delusion, O friend, that
is indeed called nibbāna’, and says ‘Through this sutta it should be
understood that there isn’t anything existing separately called
nibbAna. Nibbāna is just the cessation of the defilements.’
The Theravadins’ answer to this disputant (vita.n.davādin) is that nirvana is
defined as the cessation of passion, the cessation of hatred and the cessation
in the Vibha"nga, not because it is mere destruction but because ‘passion
etc. cease on coming to this (tam āgamma) [nibbāna]’.
- Soonil Hwang, "Metafor and Literalism in Buddhism" (стр. 12, 45-48, 74-75)
http://dhamma.ru/forum/index.php?topic=312.msg12329#msg12329
(в этой теме вообще много интересных сведений советую всем почитать внимательнее кому интересны подобные(откуда что пошло) вопросы)
разделение на Ниббану с остатком и без остатка равно как и некоторые другие моменты трудно проследить ранее определенного времени. Если я конечно правильно понял этот английский текст. _________________ Гонимый за Джонса и правды народныя ради)
№164810Добавлено: Пт 20 Сен 13, 00:31 (11 лет тому назад)
кстати в той же теме Ассаджи пишет:
Цитата:
Перекликается с суттами и Вимуттимаггой "Шравакабхуми" Асанги.
из чего я могу предположить(внимание!!!это всего лишь робкая догадка!) что некоторые моменты раннего буддизма адекватнее представлены как не странно в махаянских источниках, нежели в сравнительно поздних тхеравадинских. _________________ Гонимый за Джонса и правды народныя ради)
№164811Добавлено: Пт 20 Сен 13, 00:33 (11 лет тому назад)
Цитата:
разделение на Ниббану с остатком и без остатка равно
Извиняюсь, не само разделение конечно а трактовку относительно ниббаны без остатка как прекращение агрегатов. _________________ Гонимый за Джонса и правды народныя ради)
№164812Добавлено: Пт 20 Сен 13, 00:40 (11 лет тому назад)
Нирвана или Ниббана - блаженное состояние отрешности от жизни, освобождения от жизненных забот и стремлений.... А как это ощущается? Все, кто здесь пишут прибывали в этом состоянии? И один простой житейский вопрос, а кто таких Нирванцев кормит, чем они занимаются?
№164813Добавлено: Пт 20 Сен 13, 00:48 (11 лет тому назад)
Под сознанием Будды имеется в виду нирвана. Любые названия предельной реальности означают Дхармакаю, совершенную чистоту бессубстанциональности чего бы то ни было. И даже условное название этого умом, или высшим Атманом - метафоры.
Говорят же и тибетцы и чани, что там нет ничего, в том числе и Будды, и нирваны и всякого такого прочего, но и это рациональным умом может быть воспринято нигилистически. Чем же это отличается от хинаянской нирваны или уничтожения?
Выходит тогда, что и их нирвана имеет сущность?Хотя бы и нирвановости. Всё ж это только слова по удобному контекстуальному случаю.
№164814Добавлено: Пт 20 Сен 13, 01:03 (11 лет тому назад)
В состоянии нирваны человек находится в бессознательном или сознательном состоянии? Где же он пребывает и какую информацию или силу получает? Смысл в чём: в том чтобы так расслабляться или получать знания, познавать нечто новое, проявляются ли сверхспособности у человека в состоянии нирваны и чем он может поделиться для всеобщего блага?
Нирвана или Ниббана - блаженное состояние отрешности от жизни, освобождения от жизненных забот и стремлений.... А как это ощущается? Все, кто здесь пишут прибывали в этом состоянии? И один простой житейский вопрос, а кто таких Нирванцев кормит, чем они занимаются?
Вчера только писал об индивидах, которые, ещё не вылупившись из скорлупы,
начинают рассуждать о нюансах полёта. Им нужно знать заранее, каков он,
этот полёт. А то они и скорлупу дебилизма ломать не станут, в ней и останутся
- пока не протухнут и смерть не заберёт их.
"Нирванцы". Кто(что) их кормит? - то же самое, что кормило их - пока они не были
"нирванцами". Чем они занимаются? Пока у них есть тело - тем же самым.
И ещё - стремятся помогать другим, близким по-духу.
Всё просто, как гвоздь.
Дебилов - гнать ссаными тряпками
В состоянии нирваны человек находится в бессознательном или сознательном состоянии? Где же он пребывает и какую информацию или силу получает? Смысл в чём: в том чтобы так расслабляться или получать знания, познавать нечто новое, проявляются ли сверхспособности у человека в состоянии нирваны и чем он может поделиться для всеобщего блага?
Начнём с последнего вопроса.
Чем может поделиться для всеобщего блага - он прошёл путь, видит его от начала до" конца". Много чем можно поделиться. Поделиться с теми, кто только вступил на путь, с теми - кто идёт по-нему. Для таких - основная польза.
Про "сверхспособности".
При наступлении(овладении) Реализации Дхармы Общей Мудрости индивид
получает "букет" побочных эффектов в виде(перечислю часть):
1. т.н. "нормального ясновидения"
2. присутствия Культуры мышления
3. т.н. "обычного(относительного) Всеведения"
Вам нельзя начинать темы Вам нельзя отвечать на сообщения Вам нельзя редактировать свои сообщения Вам нельзя удалять свои сообщения Вам нельзя голосовать в опросах Вы не можете вкладывать файлы Вы можете скачивать файлы