№460542Добавлено: Ср 05 Дек 18, 00:10 (6 лет тому назад)
Асавы - это "спящие" до поры до времени килесы. 12Пс к смерти раскручивается по одной из версий из асав, т.о. неведение - это первое явное звено. _________________ namaḥ samantabhadrāya samantaspharaṇatviṣe
№460547Добавлено: Ср 05 Дек 18, 00:27 (6 лет тому назад)
Комментарий на Три основы пути:
Цитата:
Four currents. This is the reason why you need it. All the other people that you care for are conditioned
and trapped. They are being helplessly carried away by four powerful currents.
What are they? The four cause-currants are: the current of attachment, the current of wrong view,
the current of ignorance and the current of desire.
35 Then there are four result currents also: birth, sickness,
old age, and death.
You see that all the people you care about are being carried away by those currents. If they were
simply swept away by a river or current, maybe they could do something, maybe they could swim a
little and they might be able to get out. But unfortunately, they are tied by the rope of karma. If someone
is tied hand and foot and thrown into the water, getting out is a bit hard, right? Even if they were
just tied up, they might be able to float around and hope somebody would see them and come and pick
them up. But that is not possible because they are put in an iron cage produced by ignorance. Ignorance
is like an iron cage; it is some place where you cannot move, you don’t know what it is. Even if they
were in the iron cage in the daylight they could scream and hope somebody would see them, but it is
dark. The darkness of ignorance clouds everything, everywhere. So it is almost a hopeless situation
Я так понимаю, что четыре течения, которые у Цонкапы, - это и есть те самые ашравы. В примечаниях Абхидхармасамуччаи:
Цитата:
However, there is a list of four asavas-. kamasara, bbavasava, dittbasava and
avijjasava,in the Mabaparinibbana-sutta
... The four cause-currants are: the current of attachment, the current of wrong view,
the current of ignorance and the current of desire. ...
Я так понимаю, что четыре течения, которые у Цонкапы, - это и есть те самые ашравы. В примечаниях Абхидхармасамуччаи:
Цитата:
However, there is a list of four asavas-. kamasara, bbavasava, dittbasava and
avijjasava,in the Mabaparinibbana-sutta
Очень похоже на то, так как легко сопоставляются:
"the current of attachment" - бхавасрава (если трактовать ее как привязанность к бытию в любом из миров)
"the current of wrong view" - дриштиасрава
"the current of ignorance" - авидьясрава
"the current of desire" - камасрава _________________ "Там, куда не проникают ни свет, ни мрак,
повсюду один прекрасный вид."
Последний раз редактировалось: Ктото (Ср 05 Дек 18, 00:46), всего редактировалось 1 раз Ответы на этот пост: шинтанг
... The four cause-currants are: the current of attachment, the current of wrong view,
the current of ignorance and the current of desire. ...
Я так понимаю, что четыре течения, которые у Цонкапы, - это и есть те самые ашравы. В примечаниях Абхидхармасамуччаи:
Цитата:
However, there is a list of four asavas-. kamasara, bbavasava, dittbasava and
avijjasava,in the Mabaparinibbana-sutta
Может быть, так как легко сопоставляются:
"the current of attachment" - бхавасрава (если трактовать ее как привязанность к бытию в любом из миров)
"the current of wrong view" - дриштиасрава
"the current of ignorance" - авидьясрава
"the current of desire" - камасрава
Тут по всей видимости абхидхарма Васубандху:
Цитата:
The dsravas are so called because
they seat themselves (asayantUy dsravandm nirvacanam). Isolated
(asahdya) views are not favorable to installation (dsana), being
acute. Thus one does not make a separate place among the dsravas
or cankerous influences for them; they figure in the category of the
cankerous influences, but are not mixed with the other anusayas.
Therefore we have:
a. The flood of the objects of sensual pleasure is made up of five
lusts, five hatreds, five egotisms, four doubts, and ten wrappings:
in all twenty-nine things.
b. The flood of existence is made up of ten lusts, ten egotisms,
eight doubts: in all twenty-eight things.
c. The flood of views is made up of the twelve views of the
three Dhatus: in all thirty-six things.
d. The flood of ignorance is made up of the five ignorances of
the three Dhatus: in all fifteen things.
asrava «вытекание» - это метафорический синоним клеши «загрязнения». Есть три асравы: 1) камасрава, 2) бхавасрава, 3) авидьясрава. См. стр.106; М 1, стр. 55; Саммадиттхи-сутта
(№ 9); Д 111, № 33, Самzити-сутта. Однако, иногда также добавляется слово дришти, доводя их число до четырёх. См. Висм, стр. 683.
То есть асрава=клеша (на пали: асава=килеса).
Или есть все-таки какие-то различия между асравами и клешами?
Не понятно, какой клеше соответствует бхавасрава.
Камасрава соответсвует раге или раге+досе (как двум сторонам влечения-отвержения)?
Разъясните, пожалуйста
Клеши как бы прилипают* к дхармам которые с притоком (асрава).
*(anusaya) образован от корня si (saya) — «лежать » — и означает
буквально «жить вместе », «примыкать », «прилипать »
Дхармы [бывают двух видов ]:
с притоком [аффектов ] и без притока .
Такова краткая классификация всех дхарм.
— Какие же дхармы связаны с притоком аффектов?
Причинно - обусловленные [дхармы], за исключением
[Истины] пути
Вам нельзя начинать темы Вам нельзя отвечать на сообщения Вам нельзя редактировать свои сообщения Вам нельзя удалять свои сообщения Вам нельзя голосовать в опросах Вы не можете вкладывать файлы Вы можете скачивать файлы