Буддийские форумы Дхарма
Буддийское сообщество
 
 FAQFAQ   ПоискПоиск   ПользователиПользователи  ГруппыГруппы   КалендарьКалендарь   PeгиcтрaцияPeгиcтрaция 
 ПрофильПрофиль   Войти и проверить личные сообщенияВойти и проверить личные сообщения   ВхoдВхoд 
 Новые постыНовые посты   За сегодняЗа сегодня   За неделюЗа неделю 
В этом разделе: За сегодняЗа сегодня   За неделюЗа неделю   За месяцЗа месяц 

Related according to the feelings.


 
Новая тема   Ответ на тему    Буддийские форумы -> Семинар по абхидхарме
Предыдущая :: Следующая тема  
Автор Сообщение
test
一心


Зарегистрирован: 18.02.2005
Суждений: 18706

139264СообщениеДобавлено: Вс 27 Янв 13, 23:19 (11 лет тому назад)    Related according to the feelings. Ответ с цитатой

В Адбхидхармасамуччае Асанга пишет:

Цитата:
     (8) What are their realms (dhātu)?
     Except for aversion (pratigha), all the other defilements are bound to the three realms. As for aversion, it is bound only to the realm of the sense pleasures (kāmadhātu). Furthermore, lust (rāga) is associated with pleasure (sukha), happiness (prīti)160 and equanimity (upekṣā) in the realm of the sense pleasures. As it is in the realm of the sense pleasures, so it is in the first and second concentrations (dhyāna). In the third concentration, it is associated with happiness and equanimity. Above that, it is associated only with equanimity.161 Aversion is associated with suffering (duḥkha), grief and equanimity. Pride (māna) is associated with joy and equanimity in the realm of the sense pleasures. In the first and second concetrations, it is associated with happiness, bliss and equanimity; in the third concetration, with happiness and equanimity; above, it is associated with equanimity only. As with pride, so with the concept of self (satkāyadṛṣṭi), the idea of grasping the extremes (antagrāhadṛṣṭi) and attachment to observances and rituals (śīlavrataparāmarśa). Wrong view (mithyadṛṣṭi) is associated with gried, joy and equanimity in the realm of the sense pleasures. In the form realm and the formless realm, it is related with the feelings. Doubt (vichikitsa) is associated with sadness and equanimity in the realm of the sense pleasures, and is related according to the feelings in the form realm and the formless realm. Ignorance (avidyā) is twofold, related and pure. Since it is associated with all the defilements, associated ignorance is related according to the feelings. Pure ignorance is associated with grief and equanimity in the realm of the sense pleasures. In the higher realms, it is related according to the feelings. Why are all the defilements associated with equanimity? Because all the defilements are in decline as a result of their apathy. Moreover, lust (rāga) in the realm of the sense pleasures belongs to the group of six consciousnesses.162 As with lust, so also with aversion and ignorance. Lust in the form realm belongs to four groups of consciousnesses,163 and in the formless realm it belongs to the group of the mental consciousness. As with lust, so with ignorance. Pride, wrong view and doubt are everywhere linked to the group of mental consciousness. Moreover, lust, aversion and pride in the realm of the sense pleasures are active only with certain objects. Just as in the realm of the sense pleasures, so also in the form realm and the formless realm the other defilements are active everywhere with all objects.

Что тут значит, что эти клеши "related according to the feelings"?
Наверх
Профиль Послать личное сообщение
ТМ



Зарегистрирован: 05.04.2005
Суждений: 12532

139265СообщениеДобавлено: Пн 28 Янв 13, 00:02 (11 лет тому назад)     Ответ с цитатой

У тхеравадинов есть таблицы соотношения разных сознаний с 3 или 5 веданами и есть таблица соотношения сознаний с четасиками (возможные/однозначные).

Может быть тут у Асанги что-то вроде перекрестного анализа, потому что упомянуты и миры бесформенных сосредоточений, где ни каких из 5 чувственных способностей нету, но ведана есть. Импульсы сознания из низшего мира могут проскакивать и в рупа-арупа (кроме агрессии) локах, как и сознания высших лок могут проскакивать в кама-локе, не в роли результата-випаки, а как импульс-джавана.
Наверх
Профиль Послать личное сообщение
darla



Зарегистрирован: 15.09.2014
Суждений: 1

215848СообщениеДобавлено: Пн 15 Сен 14, 15:51 (10 лет тому назад)     Ответ с цитатой

There are seven latent tendencies (anusaya): latent tendencies of [i] craving for sense-pleasures (kamaraga), lii] repugnance (pratigha), [iiil craving for existence and becoming (bhavaraga), [iv] pride (mana), [v] ignorance (avidya), [vi] views (drsti), and [vii] scepticism (vicikitsa).40
Наверх
Профиль Послать личное сообщение
ТМ



Зарегистрирован: 05.04.2005
Суждений: 12532

231181СообщениеДобавлено: Вт 27 Янв 15, 16:15 (9 лет тому назад)     Ответ с цитатой

А может тут имеются ввиду те веданы, которые указаны ранее.
Цитата:
In the first and second concetrations, it is associated with happiness, bliss and equanimity; in the third concetration, with happiness and equanimity; above, it is associated with equanimity only.
 Что wrong view может в ассоциации с ними быть. Просто и понятно...Confused   Все таки читты из других лок носят ситуативный характер. Пропущено ради сокращения "related according to the feelings in the form realm and the formless realm"
Наверх
Профиль Послать личное сообщение
Горсть листьев
Фикус, Историк


Зарегистрирован: 10.09.2010
Суждений: 30508

231182СообщениеДобавлено: Вт 27 Янв 15, 16:31 (9 лет тому назад)     Ответ с цитатой

according там означает вводное "соответственно".Сомнения и заблуждения связаны с чувствами, соответственно (как и неправильный взгляды, о которых сказано выше).
Наверх
Профиль Послать личное сообщение Отправить e-mail Сайт автора
ТМ



Зарегистрирован: 05.04.2005
Суждений: 12532

231184СообщениеДобавлено: Вт 27 Янв 15, 16:36 (9 лет тому назад)     Ответ с цитатой

В общем связаны, но некоторые читты-четасики не могут с определенной веданой возникнуть. Лобха с дукхой, например.
Наверх
Профиль Послать личное сообщение
Тред сейчас никто не читает.
Новая тема   Ответ на тему    Буддийские форумы -> Семинар по абхидхарме Часовой пояс: GMT + 4
Страница 1 из 1

 
Перейти:  
Вам нельзя начинать темы
Вам нельзя отвечать на сообщения
Вам нельзя редактировать свои сообщения
Вам нельзя удалять свои сообщения
Вам нельзя голосовать в опросах
Вы не можете вкладывать файлы
Вы можете скачивать файлы


Рейтинг@Mail.ru

За информацию, размещённую на сайте пользователями, администрация форума ответственности не несёт.
Мощь пхпББ © 2001, 2002 пхпББ Груп
0.026 (0.063) u0.011 s0.001, 18 0.015 [247/0]