Дхату - 18 штук, частей, на которые делится все, что воспринимается. В словаре это слово означает "частица", и в то же время "элемент", и в то же время "сокровище, которое хранится в чайтье". Как следует правильно понимать это слово, как подобрать правильное русское слово, чтобы оно объединяло все эти значения?
Зарегистрирован: 16.11.2013 Суждений: 5803 Откуда: Москва
№500839Добавлено: Вс 01 Сен 19, 17:50 (5 лет тому назад)
dhātu: 'elements', are the ultimate constituents of a whole.
(1) The 4 physical elements (dhātu or Mahā-bhūta), popularly called earth, water, fire and wind, are to be understood as the primary qualities of matter. They are named in Pāḷi: paṭhavī-dhātu, āpo-dhātu, tejo-dhātu, and vāyo-dhātu. In Vis.M. XI, 2 the four elements are defined thus: "Whatever is characterized by hardness (thaddha-lakkkhaṇa) is the earth or solid-element; by cohesion (ābandhana ) or fluidity, the water-element; by heating (paripācana), the fire or heat-element; by strengthening or supporting (vitthambhana), the wind or motion-element. All four are present in every material object, though in varying degrees of strength. If, for instance, the earth element predominates, the material object is called 'solid', etc. - For the analysis of the 4 elements, s. dhātu-vavatthāna.
(II) The 18 physical and mental elements that constitute the conditions or foundations of the process of perception, are:
1. visual organ (eye) 9. gustative object
2. auditory organ (ear) 10. body-impression
3. olfactory organ (nose) 11. eye-consciousness
4. gustatory organ (tongue) 12. ear-consciousness
5. tactile organ (body) 13. nose-consciousness
6. visible object 14. tongue-consciousness
7. sound or audible object 15. body-consciousness
8. odour or olfactive object
16. mind-element 17. mind-object
(mano-dhātu) (dhamma-dhātu)
18. mind-consciousness-element
(mano-viññāṇa-dhātu)
1-10 are physical; 11-16 and 18 are mental; 17 may be either physical or mental. - 16 performs the function of advertence (āvajjana) towards the object at the inception of a process of sensuous consciousness; it further performs the function of receiving (sampaṭicchana) the sensuous object. 18 performs, e.g., the function of investigation (santīraṇa), determining (voṭṭhapana) and registering (tadārammaṇa) - (for its other functions, s. Table I). For the 14 functions of consciousness, s. viññāṇa-kicca.
Cf. M. 115; S. XIV and especially Vibh. II (Guide p. 28f), Vis.M. XV, 17ff.
Of the many further groupings of elements (enumerated in M. 115), the best known is that of the 3 world-elements: the sensuous world (kāma-dhātu), the fine-material world (rūpa-dhātu), the immaterial world (arūpa-dhātu); further the sixfold group: the solid, liquid, heat, motion, space, consciousness (paṭhavī, āpo, tejo, vāyo, ākāsa, viññāṇa; s. above I), described in M. 140; see also M. 112. _________________ t.me/raud_ex
Вам нельзя начинать темы Вам нельзя отвечать на сообщения Вам нельзя редактировать свои сообщения Вам нельзя удалять свои сообщения Вам нельзя голосовать в опросах Вы не можете вкладывать файлы Вы можете скачивать файлы