вот тут.
160. Ведь свое я – господин себе. Кто же еще может быть господином?
Полный смирением своего я человек находит господина, которого трудно найти.
Хватит тупить-то уже. "Я" - это условности, саммути, не имеющие реальной природы, просто обозначения, которые Будда применяет для коммуникации в быту.
ДН 9:
Ибо это, Читта, лишь обычные имена, обычные выражения, обычные способы обозначения, обычные описания, и Татхагата употребляет эти способы обозначения, не привязываясь к ним.
Потрудитесь найти в САМОМ СЕБЕ то что написано в книгах.
Это будет самым истинным ответом.[/quote]
Потрудитесь найти букварь и в нем первую букву, вот она и используется для написания местоимения "я", которое относится к условностям, а Будда учил анатте, саббе дхамма анатта - все дхаммы безличны.
вообще, люди здравого ума, о собеседниках, говорят или хорошо или ничего.
Это о покойниках так.
правда? учите матчасть дорогой.
Цитата:
Что бы не говорили люди о вас, будь то справедливо или несправедливо, учтиво или неучтиво, умно или глупо, с добротою или со злобою, мои ученики, вы должны приучать себя к тому, чтобы Ваш ум оставался чистым, незапятнанным. Также и злое слово не должно исходить из ваших уст. Добрыми и сострадательными должны вы пребывать, сердцем любящими и не таить в себе ненависти.Так, ученики, должны вы воспитывать себя
Я бы также вел речь, ибо человек прямолинейный по натуре.
Прямолинейно это как, вот так...
=============================
Majjhima Nikaya, Sutta 21
Bhikkhus, there are five modes of speech that others may use when they address you. Their speech may be timely or untimely, true or untrue, gentle or harsh, for good or harm, and may be accompanied by thoughts of loving-kindness or by inner hate.
Suppose a man came with a hoe and a basket, and he said, "I shall make this great earth to be without earth"; and he dug here and there and strewed here and there, and spat here and there and relieved himself here and there, saying "Be without earth, be without earth." What do you think, bhikkhus, would that man make this great earth to be without earth? — No, venerable sir. Why is that? Because this great earth is deep and measureless; it cannot possibly be made to be without earth. So the man would reap weariness and disappointment.
Suppose a man came with lak or gamboge or indigo or carmine, and he said, "I shall draw pictures, I shall make pictures appear, on this empty space." What do you think, bhikkhus, would that man draw pictures, would he make pictures appear, on that empty space? — No, venerable sir. Why is that? Because that empty space is formless and invisible; he cannot possibly draw pictures, make pictures appear there. So the man would reap weariness and disappointment.
So too, bhikkhus, there are these five modes of speech that others may use when they address you. Their speech may be timely or untimely, true or untrue, gentle or harsh, for good or for harm, and may be accompanied by thoughts of loving-kindness or by inner hate. Now this is how you should train yourselves here: "Our minds will remain unaffected, we shall utter no bad words, we shall abide friendly and compassionate, with thoughts of loving-kindness and no inner hate. We shall abide with loving-kindness in our hearts extending to that person, and we shall dwell extending it to the entire world as our object, with our hearts abundant, exalted, measureless in loving-kindness, without hostility or ill-will." That is how you should train yourselves.
Even were bandits savagely to sever you limb from limb with a two-handled saw, he who entertaineth hate on that account in his heart would not be one who carried out my teaching.
Bhikkhus, you should keep this instruction on the Simile of the Saw constantly in mind.
вообще, люди здравого ума, о собеседниках, говорят или хорошо или ничего.
Это о покойниках так.
правда? учите матчасть дорогой.
Цитата:
Что бы не говорили люди о вас, будь то справедливо или несправедливо, учтиво или неучтиво, умно или глупо, с добротою или со злобою, мои ученики, вы должны приучать себя к тому, чтобы Ваш ум оставался чистым, незапятнанным. Также и злое слово не должно исходить из ваших уст. Добрыми и сострадательными должны вы пребывать, сердцем любящими и не таить в себе ненависти.Так, ученики, должны вы воспитывать себя
Дураков Будда прямо называл дураками - в глаза. Такое дело. Для их же пользы, конечно. _________________ Буддизм чистой воды
Вам нельзя начинать темы Вам нельзя отвечать на сообщения Вам нельзя редактировать свои сообщения Вам нельзя удалять свои сообщения Вам нельзя голосовать в опросах Вы не можете вкладывать файлы Вы можете скачивать файлы