Māra bears many names in Pāḷi Literature, chief of them being Kaṇha, Adhipati, Antaka, Namuci and Pamattabandhu.⁷⁰ His usual standing epithet is Pāpimā, but other words are also used, such as anatthakāma, ahitakāma, and ayogakkhemakāma.⁷¹
Māra is called Namuci because none can escape him: “Namucī ti Māro; so hi attano visayā nikkhamitukāme devamanusse na muñcati antarāyaṃ tesaṃ karoti tasma Namucī ti vuccati.”⁷² In the Mahāsamaya Sutta, Namuci is mentioned among the Asurā as being present in the assembly.⁷³
The Commentary explains ⁷⁴ that Namuci refers to Māradevaputta and accounts for his presence among the Asurā by the fact that he was temperamentally their companion (te pi acchandikā abhabbā, ayampi tādiso yeva, tasmā dhātuso samsandamāno āgato). Buddhaghosa says ⁷⁵ that Māra is so called because he destroys all those who seek to evade him: “attano visayaṃ atikkamituṃ patipanne satte māreti ti Māro;” he is called Vasavatti ⁷⁶ because he rules all: “Māro nāma vasavattī sabesaṃ upari vasaṃ vattati.”
Māra bears many names in Pāḷi Literature, chief of them being Kaṇha, Adhipati, Antaka, Namuci and Pamattabandhu.⁷⁰ His usual standing epithet is Pāpimā, but other words are also used, such as anatthakāma, ahitakāma, and ayogakkhemakāma.⁷¹
Māra is called Namuci because none can escape him: “Namucī ti Māro; so hi attano visayā nikkhamitukāme devamanusse na muñcati antarāyaṃ tesaṃ karoti tasma Namucī ti vuccati.”⁷² In the Mahāsamaya Sutta, Namuci is mentioned among the Asurā as being present in the assembly.⁷³
The Commentary explains ⁷⁴ that Namuci refers to Māradevaputta and accounts for his presence among the Asurā by the fact that he was temperamentally their companion (te pi acchandikā abhabbā, ayampi tādiso yeva, tasmā dhātuso samsandamāno āgato). Buddhaghosa says ⁷⁵ that Māra is so called because he destroys all those who seek to evade him: “attano visayaṃ atikkamituṃ patipanne satte māreti ti Māro;” he is called Vasavatti ⁷⁶ because he rules all: “Māro nāma vasavattī sabesaṃ upari vasaṃ vattati.”
Да, я это давно знаю. Все перечисленные эпитеты не являются именем собственным древнеиндийского божества страсти. Намучи в Ригведе (и махасамае) - имя асура, убитого Индрой. Канаха (на санскрите Кришна) в Ригведе - имя асура убитого Индрой, а в исигили одного из паччекабудд. Остальные канонические эпитеты Мары как имена собственные не использовались индусами.
№460973Добавлено: Сб 08 Дек 18, 17:57 (6 лет тому назад)
У фигурирующих в типитаке богов были полноценные культы, некоторые сохранились по сей день, исходить нужно из этого. Если кто-то скажет, что имя Мары нашего времени - это Папима, то логично будет спросить почему же индусы никогда не знали культа бога Папима со схожим функционалом? Простая логика знаете ли.
Вам нельзя начинать темы Вам нельзя отвечать на сообщения Вам нельзя редактировать свои сообщения Вам нельзя удалять свои сообщения Вам нельзя голосовать в опросах Вы не можете вкладывать файлы Вы можете скачивать файлы