№62240Добавлено: Пн 26 Янв 09, 06:28 (16 лет тому назад)Одна или две ниродхи
Иногда говорят, что в каких-то школах две или три дхармы ниродхи, а у тхеравадинов только одна.
Читаем в Netti:
Цитата:
429. 'Cessation' is a unity.
Herein, what is cessation ? It is deliberate cessation, undeliberate cessation;1 cessation of approval, cessation of resistance; cessation of conceit, cessation of contempt, cessation of domineering, cessation of envy, cessation of avarice, cessation of all defilements. This is a diversity.
_____________
429/1 'Patisankha-nirodha—deliberate cessation' and 'appatisankhanirodha— undeliberate cessation': neither compound is in PED and latter not in CPD (Vol. 1); see Kv. 226 and Kv. trsln. ('Points of Controversy') 137, note; also Miln. (cf. also Pe 151, line 15 nirodhasamapatti(m) appatisankhaya). NettiA says 'Patisankhanirodha is cessation due to deliberating (patisankhaya), due to keeping in being opposition (to arising—patipakkhabhavanaya); or when opposition has not occurred in that way, it is the non-arising of what is ready to arise, owing to opposition to its arising being already in existence. Appatisankhanirodha is the cessation of determined ideas along with their individual natures: what is meant is cessation from moment to moment' (p. 109). That these two terms should be present here and absent from the Pe is noteworthy. The second, according to NettiA, means the cessation incessantly taking place in the process of impermanence. Cf. KvA (Burm. ed., p. 140) and KvAA (Burm. ed., p. 56). There seems no reason for supposing that the later independent Sanskrit Mahdydna development of these terms is in any way implied here (for which see, e.g., 0 . Rosenberg, Die Probleme der Buddhistischen Philosophic Heidelberg, 1924, p. 128; E. Obermiller, The Doctrine of Prajndpdramitdy Leningrad, 1932; and E. Lamotte, Histoire du Bouddhisme Indien, Louvain, 1958, p. 675).
№62243Добавлено: Пн 26 Янв 09, 09:55 (16 лет тому назад)
КИ пишет:
Говорят то про то, что только одну дхарму считают асанскритой, а не про то, что других ниродх вообще нет.
Это я и подразумевал, что речь идет о асамскрита (асанкхата).
Почему одни различили на две дхармы, а другие на одну, но двух видов, это вопрос.
_________
ps. На счет ниродха-самапатти, которая самскрита дхарма, читаем тут:
Цитата:
nirodha-samapatti - 'attainment of extinction', also called samjna-vedayita-nirodha, 'extinction of feeling and perception', is the temporary suspension of all consciousness and mental activity, following immediately upon the semi-conscious state called 'sphere of neither-perception-nor-non-perception'.
Однако в списке 100 дхарм есть и nirodha-samāpatti и асамскрита samjñā-vedayita-nirodha, т.е. у них, это две разные дхармы.
Вам нельзя начинать темы Вам нельзя отвечать на сообщения Вам нельзя редактировать свои сообщения Вам нельзя удалять свои сообщения Вам нельзя голосовать в опросах Вы не можете вкладывать файлы Вы можете скачивать файлы